To, co kiedyś wydawało się nieprawdopodobne, dziś staje się rzeczywistością. Jeszcze kilka lat temu przeciętny konsument wybierając ubranie w sklepie nie zwracał uwagi na skład materiału, a jedynie na markę oraz wygląd. Odzież pochodząca z recyklingu z pewnością nie wzbudziłaby jego zainteresowania, a może nawet zniechęciła do zakupu. Jednak świadomość społeczeństwa wzrosła – troska o środowisku jest jednym z kluczowych zagadnień, poruszanych na arenie międzynarodowej. Ten trend podchwyciły marki, które postanowiły zastosować przetworzone włókna do produkcji swoich flagowych produktów. Wydaje Ci się to nieprawdopodobne? Zobacz, jak robią to Adidas, Quiksilver oraz Jack Wolfskin.

Drugie życie, czyli ubrania z historią

Jesteśmy społeczeństwem konsumpcyjnym, a wyznacznikiem naszego dobrego samopoczucia jest szafa pełna ubrań. Lubimy atrakcyjnie wyglądać, a ciągle zmieniająca się moda niejako wymusza na nas regularną wymianę garderoby. Badania przeprowadzone przez firmę VIVE Textile Recykling wykazały, że w Polsce w ciągu roku wytwarza się ok. 2,5 mln ton odpadów tekstylnych rocznie, a prawie połowę z nich można ponownie wykorzystać. W Stanach Zjednoczonych, jak podaje Amerykańska Agencja Ochrony środowiska, w 2013 roku tylko 15% z wyprodukowanych 15 mln ton tekstyliów, została poddana recyklingowi. Dane te są przerażające – zalewa nas fala odpadów. Dlatego niezmiernie  cieszy fakt, że jedne z najbardziej znanych marek postanowiły przeciwdziałać temu zjawisku.

Najważniejszy trend w modzie sportowej 2018 – ubrania z..recyklingu

Warto zauważyć, że problemem nie jest tylko składowanie odpadów, które mają niekorzystny wpływ na środowisko. Poliester, który jest jednym z najpopularniejszych materiałów wykorzystywanym do produkcji ubrań, rozkłada się się przez około 50 lat. Jest to tworzywo, które pozyskuje się z ropy naftowej, a jej roczne zużycie wynosi nawet 10 milionów m3. Aby go wyprodukować, potrzeba ogromnej ilości energii, co jak wszyscy wiemy negatywnie odbija się na klimacie. Dlatego właśnie tak wielkie nadzieje pokłada się w innowacyjnym poliestrze, który powstaje z przetworzonych włókien. Proces ten zużywa o połowę mniej energii i pozwala na zmniejszenie masowych odpadów, zalegających  na wysypiskach śmieci.

Butelki PET – nie wyrzucaj, tylko noś

Plastikowe butelki zalały świat. Sprzedaje się w nich m.in. wodę mineralną, słodkie napoje oraz mleko. Kiedy produkt się skończy, opakowanie automatycznie ląduje w koszu, a następnie na wysypisku śmieci. Okres jego rozkładu wynosi od 100 do nawet 1000 lat, a rocznie wytwarza się ich kilkaset miliardów. Biorąc pod uwagę ilość ubrań, jaka trafia do sklepów i to, że do produkcji jednego polara potrzeba 7 butelek, łatwo można dojść do wniosku, że wykorzystanie ich w przemyśle odzieżowym było jednym z najlepszych pomysłów, które wymyślono w XX wieku.

Proces przetworzenia butelki PET wymaga specjalnego przygotowania. Opakowanie musi trafić na halę produkcyjną w postaci sprasowanej bali, a następnie do bębna przesiewowego, gdzie zostają mechanicznie usunięte zanieczyszczenia. Później następuje segregacja ze względu na rodzaj uzyskanego polimeru. W młynie materiał zostaje rozdrobniony i oddzielony od zbędnych elementów – etykiet, brudu oraz pyłu. Po oczyszczeniu i przesuszeniu przychodzi czas na proces regranulacji, w wyniku czego powstaje granulat PET, wykorzystywany później w przemyśle odzieżowym.

Najważniejszy trend w modzie sportowej 2018 – ubrania z..recyklingu

ADIDAS i PARLEY ratują ocean

Co może powstać ze współpracy jednej z największych marek odzieżowych z firmą zajmującą się oczyszczaniem wód? Innowacyjne obuwie, do którego produkcji wykorzystano plastikowe odpady prosto z dna oceanu przy wybrzeżu Malediwów. Adidas wraz z Parley z okazji Światowego Dnia Oceanu podjęły współpracę i tak powstała kolekcja butów ADIDAS X PARLEY. Opatentowane tworzywo Parley Ocean Plastic wyznacza nowy trend w świecie mody sportowej – recykling nie jest już tylko składowaniem śmieci, ale przede wszystkim świadomym wyborem, który ma na celu ratowanie naszego środowiska przed zagładą.

Myślicie, że na tym koniec? Nic z tych rzeczy! Adidas z Parley postanowiły zaskoczyć kolejny raz i stworzyły linię strojów kąpielowych, pochodzących z recyklingu. Uszyto je ze specjalnej przędzy nylonowej, którą pozyskano z przetworzonych butelek, sieci rybackich oraz śmieci z dna oceanu. Marki zaskoczyły również fanów piłki nożnej i wypuściły specjalną kolekcję koszulek z recyklingu, które dumnie zaprezentowały najpopularniejsze kluby piłkarskie na świecie. Bayern Monachium wystąpił w nich na meczu Bundesligi, gdzie zmierzył się z TSG 1899 Hoffenheim, a Real Madryt na spotkaniu z klubem Sporting Gijón.

QUIKSILVER – od produkcji do pakowania, czyli eko na 100%

Kalifornijska marka Quiksilver, która zajmuje się produkcją ubrań dla sportowców, a zwłaszcza dla fanów surfingu, również nie pozostaje obojętna na środowisko. Dlatego stworzyła kolekcję boardshortów oraz T-shirtów, które są uszyte z przetworzonego poliestru. Dzięki temu linia ta otrzymała międzynarodowy certyfikat REPREVE, który jest przyznawany produktom wykonanym z tkaniny składającej się przynajmniej w 30% z recyklingu butelek PET.

Warto również dodać, że postawa marki Quiksilver nie przejawia się jedynie w produkowaniu ekologicznych ubrań. Ogromną uwagę przykłada się też do pakowania towaru – odzież jest dostarczana do sklepów w ekologicznych workach, a po zakupie wkładana do torebki pochodzącej z recyklingu. Również farby, które są wykorzystywane do procesu ozdabiania opakowań nie są szkodliwe dla środowiska – zamiast chemicznych substancji marka Quiksilver korzysta z ich ekologicznych zamienników. Dzięki temu działania marki są spójne i doceniane zarówno przez ekologów, jak i świadomych konsumentów.

JACK WOLFSKIN – membrana, która zrewolucjonizowała rynek odzieży outdoorowej

Na targach OutDoor 2017 padło pytanie, czy jest możliwość stworzenia membrany, która w 100% pochodzi z recyklingu. Przedstawiciel marki Jack Wolfskin odpowiedział – tak, właśnie to zrobiliśmy. Autorska membrana Texapore Ecosphere jest wyprodukowana w całości z przetworzonych odpadów PET. Charakteryzuje się wysokimi parametrami wodoodporności oraz oddychalności. W modelach kurtek z linii Texapore Ecosphere również wyściółka oraz podszewka są wykonane z odpadów PET, dzięki czemu cały proces produkcyjny jest w 100% przyjazny środowisku. Aby stworzyć jeden taki produkt, marka wykorzystuje od 16 do 21 butelek. Kurtki Texapore Ecosphere od Jack Wolfskin są także wolne od szkodliwych polifluorokarbonów, co ma ogromne znaczenie dla naszego klimatu.

Sportowy styl życia to nie tylko dbanie o swoje ciało, ale również o środowisko. Znane marki już się o tym przekonały, dlatego w swoich najnowszych kolekcjach coraz częściej umieszczają kolekcje wyprodukowane z przetworzonych materiałów.

Jeśli szukasz informacji na temat nowych trendów, a także ekologicznych brandów, które produkują ubrania w zgodzie z naturą, zajrzyj na naszego bloga Fitanu.com. Odkryj to co nieznane  i przekraczaj swoje granice – sportowe marki już to zrobiły!

Źródło zdjęć: shutterstock.com, pexels.com, unsplash.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ