Szybkie odchudzanie to temat numer jeden szczególnie w okresie wiosennym i letnim, niemniej dużym zainteresowaniem cieszy się cały rok. Każdy z nas chciałby się pozbyć zbędnych kilogramów – niejednokrotnie gromadzonych pieczołowicie przez lata – szybko i skutecznie. W końcu trudno jest w największych upałach wytrzymać w długich swetrach oraz spodniach, które zakrywają wszelkie nasze niedoskonałości, i równie trudno jest być zadowolonym z kreacji np. na ślub bądź inną ważną uroczystość, jeśli odsłania ona te czy inne mankamenty urody. Znienawidzone „boczki”, „oponki”, masywne uda, łydki – czy można się tego wszystkiego pozbyć szybko i skutecznie? Można, ale… Już teraz sprawdź, z czym wiąże się szybkie odchudzanie, jakie niesie za sobą korzyści i wady.

Szybkie odchudzanie jest możliwe!

Szybkie odchudzanie jak najbardziej jest możliwe. Kilku kilogramów, i co za tym idzie – centymetrów – możesz się pozbyć nawet w tydzień lub dwa. Wystarczy, że przejdziesz na radykalną dietę. Musi zakładać ona z całą pewnością nie więcej niż 1000 kcal dziennie. Jak powinna wyglądać? Tutaj możesz samodzielnie skomponować jadłospis lub posłużyć się jedną z wielu gotowych diet, jak np. popularna dieta Dukana, kapuściana, kopenhaska, Cambridge i wiele innych. Jedni specjaliści zakładają na czas trwania diety całkowite wykluczenie z jadłospisu węglowodanów, jeszcze inni tłuszczów. Możesz jeść warzywa (owoce nie są mile widziane we wszystkich dietach!), chude mięso, ryby (najlepiej duszone, gotowane, względnie pieczone bez dodatku tłuszczu).

Aktywność fizyczna, szczególnie ta intensywna, w przypadku drastycznie małej liczby kalorii jest raczej wykluczona, bo zwyczajnie zabraknie Ci sił na sport. Jeżeli będziesz przestrzegać zasad diety, bardzo szybko zauważysz efekty i już niebawem zmieścisz się w ubrania o rozmiar, a nawet dwa rozmiary mniejsze. Ale…

Szybkie odchudzanie a zdrowie

Szybkie, wręcz ekspresowe odchudzanie jest możliwe i skuteczne, bo efekty będą widoczne gołym okiem, nie możesz jednak zapominać o tym, że tego rodzaju działania nie pozostają obojętne dla Twojego organizmu. Jeśli do tej pory Twoja dieta była stosunkowo „obszerna”, najadanie się wieczorami nie było Ci obce, nagłe ograniczenie pożywienia do wręcz głodowych racji sprawi, że organizm dozna szoku. Zapewne więc będziesz się zmagać z uczuciem głodu, a także z osłabieniem (nierzadko dochodzi w takich sytuacjach do omdleń), rozdrażnieniem.

Długotrwała, drastyczna dieta może doprowadzić do niebezpiecznych dla zdrowia, a nawet życia, niedoborów substancji odżywczych, w tym cennych witamin i minerałów, które mogą objawiać się na różne sposoby. I tak, niedobór witaminy A prowadzi między innymi do ślepoty zmierzchowej, częstych infekcji, rogowacenia naskórka. Niedobór witaminy D wpływa na osłabienie mięśni czy tzw. krzywicę dorosłych. Jeśli nie dostarczysz organizmowi odpowiednich ilości witamin z grupy B, grożą Ci takie schorzenia jak: zaburzenia układu nerwowego, niewydolność serca, zaburzenia snu, rozmaite stany zapalne skóry, zaburzenia trawienia, anemia. To zaledwie kilka przykładów. Pozostałe witaminy, jak również minerały, odgrywają równie ważną rolę w procesach zachodzących w organizmie.

Szybkie odchudzanie a efekt jo-jo

Szybkie odchudzenie niemal zawsze gwarantuje efekt jo-jo. Po wyjątkowo restrykcyjnej diecie zdecydowana większość osób wcześniej czy później powraca do wcześniejszych nawyków żywieniowych, a nawet jeśli zaczyna się odżywiać zdrowiej, spożywa więcej niż 1000 kcal dziennie. Wszystko to sprawia, że wracają nie tylko poprzednio zrzucone kilogramy, ale „w pakiecie” otrzymujesz dodatkowe, bo organizm, w obawie przed kolejną głodówką, zaczyna odkładać zapasy właśnie w postaci tkanki tłuszczowej. Co więcej, szybkie odchudzanie niejednokrotnie prowadzi do pogorszenia jędrności skóry – po błyskawicznej utracie kilogramów pozostaje ona obwisła i nie sposób się jej pozbyć. Często jedynym rozwiązaniem jest… operacja plastyczna. 

Jak schudnąć szybko i bezpiecznie?

Niestety odchudzanie szybkie (należy przez to rozumieć utratę np. kilku kilogramów w tydzień lub dwa) i jednocześnie bezpieczne nie jest możliwe. Optymalną sytuacją jest gubienie 3 do maksymalnie 5 kilogramów miesięcznie, które wynika z dobrze zbilansowanej diety połączonej z regularną aktywnością fizyczną (nie musi być intensywna, w zupełności wystarczy umiarkowana). Właściwie przygotowana dieta i aktywność – choć na efekty przyjdzie Ci dłużej poczekać – sprawią, że uda Ci się zachować nową, szczuplejszą sylwetkę na dłużej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ