Problem ze stawami nie jest tylko i wyłącznie związany z podeszłym wiekiem. Osoby zajmujące się zawodowo sportem również mogą cierpieć na tego typu dolegliwości. Mało ruchu, siedzący tryb życia prowadzący do otyłości także naraża stawy na niepotrzebne obciążenia. Częste kontuzje nóg sprawiają, że stawy nie są już tak chronione, jak dawniej, przez co ich funkcjonowanie może być ograniczone.

Długofalowe problemy dotyczące stawów prowadzą do schorzeń i bardzo poważnych dolegliwości, które mogą wpłynąć na całe nogi. To właśnie dlatego trzeba zadbać o kondycję stawów, tylko w taki sposób będziemy w stanie uchronić się przed niebezpiecznymi zmianami, wpływającymi na nasze zdrowie.

Najważniejszy jest ruch

Najważniejszy jest ruch
Do odpowiedniego funkcjonowania stawów wymagany jest ruch. Im więcej się ruszamy, tym lepiej działają stawy, ponieważ nie stają się one sztywne lecz są bardziej elastyczne. Jeśli nie mamy możliwości wykonywania długotrwałego ruchu, ponieważ siedzimy w pracy, to najlepszym sposobem na ochronę stawów jest częsta zmiana pozycji nóg. Im więcej nimi ruszamy, tym lepszą wykonują one prace.

Pamiętajmy, że za dużo ruchu również szkodzi, ponieważ kontuzje w obrębie stawów mogą doprowadzić do ich zwężenia, przez co odległości między poszczególnymi kośćmi będą mniejsze, co z kolei sprawi, że zaczną się one ocierać powodując ból, a nawet długotrwały stan zapalny w obrębie stawów. Kości mogą ulec zgrubieniu, co w podeszłym wieku może doprowadzić do reumatyzmu. To właśnie dlatego powinniśmy zabezpieczyć nasze stawy.

Sport który nie szkodzi

Sport który nie szkodzi
W przypadku ochrony stawów wymaga się wyprostowanej postawy, bez typowego garbienia się. W ten sposób poprawia się kondycja stawów, ale i karku oraz innych ważnych elementów ciała. W przypadku, gdy mamy nieprawidłową postawę, pomocnym rozwiązaniem jest szybkie chodzenie, ponieważ mięśnie znajdują się cały czas w ruchu, przez co o wiele łatwiej jest utrzymać prawidłową postawę.

Ruch fizyczny i ochrona stawów nie kolidują ze sobą. Wystarczy tylko wybrać taką dyscyplinę sportową, gdzie stawy nie są szczególnie mocno obciążone. Odciążenie stawów nie jest trudne, wystarczy że wybierzemy jazdę na rowerze czy pływanie.

Wiele sportów wysiłkowych bardzo negatywnie wpływa na ogólny stan stawów, dlatego przed jakimkolwiek wysiłkiem powinniśmy uważać, bo uszkodzenie chrząstki nie jest trudnym zadaniem. Jeśli pojawia się stan zapalny stawów, to w takich wypadkach ćwiczenia są niewskazane. Jeśli mamy wątpliwości, to warto w tym celu zasięgnąć porady lekarza.

Kontrolujmy wagę

Kontrolujmy wagę
W przypadku bólu stawów, przyczyny nie muszą być związane z ruchem czy też uszkodzeniem. Bardzo znaczącym czynnikiem sprawiającym ból dla naszych stawów jest ich nadmierne obciążenie. W takich wypadkach kluczowym czynnikiem może być nasza waga. Jeśli posiadamy sporo zbędnych kilogramów, to wpływają one na funkcjonowanie stawów. Im większa otyłość, tym stawy są bardziej obciążone, a co za tym idzie, podatniejsze na uszkodzenia.

Pamiętajmy, że zwiększony nacisk na stawy powoduje uszkodzenie chrząstki, a w efekcie całego kolana. W takich wypadkach najlepiej jest zrzucić zbędne kilogramy. Takie działanie jest uzasadnione, ponieważ w ten sposób poprawiamy nie tylko nasz wygląd, ale i odciążamy stawy. Najlepszym lekarstwem na stawy jest ich regularne wzmacnianie.

Możemy to robić, wzmacniając okoliczne mięśnie. W taki sposób zmniejszy się nacisk na stawy, a to z kolei ochroni nas przed zapaleniem i innymi efektami związanymi z pracą stawów. Pamiętajmy, że tylko regularne ćwiczenia są w stanie poprawić zdrowie naszych nóg.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ